Odense: Der er ikke meget fødselsdag over it-virksomheden Udbudshuset, selv om den første af slagsen er oppe over. Travlhed betyder, at navneskiltet slet ikke er kommet op endnu, og medarbejderne arbejder på grund af coronakrisen hjemmefra.
Entusiasmen og ambitionerne fejler imidlertid ikke noget hos de to stiftende direktører, Bo Masannek Jørgensen og Mohammad Issa, der taler om udbud, mødereferater og beslutningsprocesser, der ved første øjekast kan virke en anelse støvede, men som ikke desto mindre handler om vores fælles skattekroner.
Bag ordene ligger også en boblende glæde over virksomhedens første år, en klar ambition om at fortsætte mod endnu større mål og en grundlæggende lyst til selv at kunne agere og gennemføre de forandringer, de to stiftere efter en årrække i branchen kunne se et behov for.
- Vores ambition er at være markedsledende i Danmark i løbet af fem år, og det er vi i rute med, understreger Bo Masannek Jørgensen.
Hvert år bruger det offentlige mere end 300 milliarder kroner på indkøb hos private virksomheder, og reglen om, at indkøb af en vis størrelse altid skal i udbud, betyder, at man som virksomhed kan byde på opgaverne, hvis man vel at mærke ved, hvor man skal lede. En ordning, der skal sikre fri konkurrence og den bedste udnyttelse af pengene.
Pudsigt nok har netop bindeleddet mellem det offentlige og de private leverandører imidlertid været et marked præget af monopollignende tilstande. Selvfølgelig har hver enkelt virksomhed selv kunnet søge efter relevant materiale, men langt de fleste har behov for nogle til at varetage opgaven, og der har Bo Masannek Jørgensen og Mohammad Issa det seneste år bevist, at de er et reelt alternativ til den toneangivende udbyder, der hidtil har siddet tungt på området.
Bo Masannek Jørgensen og Mohammad Issa har mange års erfaring fra branchen som henholdsvis administrerende direktør og salgschef, og for godt et år siden besluttede de at skabe deres eget. En beslutning, der har givet udfordringer med alt det, der hører med til at være virksomhedsejer og have ansvar for at sikre medarbejderne løn, men som også har givet dem den store tilfredsstillelse, at de selv kan præge retningen ved blot at kigge på hinanden, nikke til nye idéer og sætte dem i værk.
- Vi stod og kiggede på et marked, hvor der de facto var monopol, fordi den største spiller havde købt konkurrenterne. Der var ingen konkurrence på markedet, og det ville vi gerne udfordre, for det er vigtigt. Det handler grundlæggende om, at det offentliges penge bliver forvaltet mest effektivt. Den bedste leverandør skal helst kunne finde den relevante indkøber, og det sker kun, hvis nogen gør sig umage med at skabe det overblik, og det er vores ambition at disrupte det marked, siger Bo Masannek Jørgensen.